Met synchroon coachen is het mogelijk leerkrachten tijdens het onderwijsleerproces directe feedback te geven met behulp van een headset. Met de camera wordt het handelen van de leerkracht en de interactie met de groep gefilmd. De coach bevindt zich in de klas en volgt de leerkracht met zijn camera en geeft via de headset feedback op wat hij ziet. Deze interventies zijn gerelateerd aan de hulpvraag van de leraar. De leraar wordt zo in staat gesteld zijn denken en handelen in de lessituatie zelf bij te sturen naar aanleiding van de feedback van de begeleider. In een nagesprek met behulp van de beelden wordt net als bij de methodiek ‘Bazalt Beeldcoaching’ het reflectie proces van de leerkracht geactiveerd.
De essenties
- Directe feedback tijdens het lesgeven
- Kleinschalige, praktijkgerichte opzet
- Voor ervaren beeldcoaches, met certificering
Werkwijze
Organisatie
De opleiding start met een introductie bijeenkomst. Daarna volgen 5 supervisie/vaardigheid bijeenkomsten in kleine groepen (max. 6 deelnemers). Iedere deelnemer heeft elke bijeenkomst ongeveer een half uur voor de inbreng van beeldmateriaal met leervragen en voor reflectie op zijn/haar vragen in de vorm van krachten en kansen die door de andere deelnemers en de cursusleider geformuleerd zullen worden. Na elke bijeenkomst schrijft de deelnemer een reflectieverslag volgens een vast format. De training wordt afgesloten met een presentatie van 1 traject synchroon coachen
Doelstelling
De training heeft als doel coaches te bekwamen in het live begeleiden van leerkrachten tijdens het lesgeven, met gerichte, helpende interventies die aansluiten bij de hulpvraag van de leerkracht. Deelnemers leren het denken en handelen van leerkrachten tijdens de les direct te beïnvloeden en te verdiepen, en dit proces systematisch te ondersteunen met beeldmateriaal en reflectie.
Doelgroep
De cursus is toegankelijk voor bezitters van de Master SEN (SVIB) of Bazalt Beeldcoaching.