FAQ – Certificering KIJK!

KIJK! voor groep 1-2 is officieel beoordeeld en gecertificeerd. Het oordeel is duidelijk: KIJK! is een kwalitatief sterk en betrouwbaar instrument.

Meer over deze certificering vind je in de meest gestelde vragen hieronder.

 1. Wat is er beoordeeld?  

Bij de beoordeling van KIJK! voor groep 1-2 is gekeken naar: 

  • De opbouw (constructie) van KIJK! en hoe het wordt gebruikt. 
  • Hoe we ontwikkeling observeren, registreren en analyseren om te bepalen welk aanbod een kind nodig heeft (afname, beoordeling en analyse). 
  • Het doel van het volgsysteem, de inhoud, de materialen (zoals de handleiding en werkmaterialen) en hoe we de gegevens van kinderen beveiligen (inhoud en beveiliging). 
  • De betrouwbaarheid van het systeem: zijn de mijlpalen goed onderbouwd? Kloppen de meetresultaten met wat KIJK! belooft te meten: de ontwikkeling van een kind op een specifiek moment (representativiteit, ijking, betrouwbaarheid). 

2. Waarom hebben we KIJK! laten certificeren?

Met deze certificering door RCEC hebben we een onafhankelijk kwaliteitsoordeel. De certificering geldt voor drie jaar. We vinden het belangrijk dat de kwaliteit in een cyclisch proces beoordeeld blijft worden.  

3. Wat is de meerwaarde van de certificering voor gebruikers van KIJK!?

De certificering is een erkenning van de kwaliteit van KIJK! en biedt gebruikers de zekerheid dat KIJK! voldoet aan strenge kwaliteitscriteria. Dit betekent dat het systeem betrouwbaar, goed onderbouwd en effectief is voor het observeren en registreren van de ontwikkeling van kleuters. Met KIJK! ‘meet je wat het belooft te meten’.

4. Kunnen scholen de certificering gebruiken in communicatie met ouders of inspectie?  

Ja. De certificering is een erkenning van de kwaliteit van KIJK!. Scholen kunnen dit communiceren naar ouders en inspecteurs als bewijs van de betrouwbaarheid en effectiviteit van het observatie- en registratiesysteem. 

5. Wordt KIJK! voor 0-4 jarigen ook voor beoordeling aangeboden?  

Het gehanteerde kwaliteitskader geldt voor observatie- en registratiesystemen voor kinderen in groep 1-2.  Momenteel onderzoeken we wat een passend kwaliteitskader is op basis waarvan we KIJK! 0-4 jarigen kunnen laten toetsen.   

6. Hoe zorgen er ervoor dat we werken met KIJK! zoals het is bedoeld? 

Als het systeem gebruikt wordt zoals het is bedoeld dan draagt dat bij aan de kwaliteit van het onderwijs. In trainingen leren gebruikers de juiste werkwijze kennen en gebruiken. Bazalt Groep biedt verschillende KIJK! trainingen.