Kwaliteit, ambities, doelen en goed onderwijs 

De Onderwijsinspectie ziet dat de kwaliteit van het onderwijs beter kan. Daarom roept ze scholen en besturen op om ambitieus te zijn, duidelijke doelen te stellen en goed te blijven monitoren en bijsturen
Goede kwaliteitszorg en een professionele cultuur waarin kwaliteit centraal staat, helpen om het onderwijs op peil te houden – en liefst steeds verder te verbeteren1

Op de meeste scholen maken de resultaten vanaf groep 3 vanzelfsprekend deel uit van de kwaliteitszorg. Maar hoe zit dat met groep 1 en 2
Wat weten we daar eigenlijk over de leerresultaten? En kan het instrument KIJK! hierbij helpen? 

Met KIJK! leg je de ontwikkeling van jonge kinderen vast. Die informatie gebruik je om gericht en doordacht onderwijs aan te bieden. Zo werk je aan een doorgaande lijn in de ontwikkeling van kinderen. 

De gegevens uit KIJK! kun je ook gebruiken om te zien wat het onderwijs oplevert. 

  • Leert ieder kind genoeg? 
  • Werkt het aanbod zoals je had gehoopt? 
  • Wat kan beter? 

Dat zijn belangrijke vragen – ook voor de Inspectie. Met behulp van KIJK! Monitor kun je je ambities volgen: in hoeverre bereik je wat je wilt, en waar liggen kansen voor verbetering? 

Zo houd je ook in groep 1 en 2 goed zicht op de kwaliteit van het onderwijs en op de ontwikkeling van de kinderen. En daarmee worden deze leerjaren een volwaardig onderdeel van je systematische kwaliteitszorg. 

Meer weten over KIJK! Monitor?  

Deelnemen aan de gratis informatiebijeenkomst op 15 september:

Meer lezen: