De impact van Leren zichtbaar maken

Wat maakt Leren zichtbaar maken zo krachtig?

De kracht van Leren zichtbaar maken zit in het implementatieproces en de mindset-verschuivingen die optreden wanneer er op een geheel nieuwe manier over leren wordt nagedacht. De concepten en overkoepelende thema’s voeden de impactvolle verandering die Leren zichtbaar maken teweegbrengt in scholen en school-systemen.

Belangrijkste thema’s

Om scholen te helpen het onderzoek te gebruiken om de praktijk te beïnvloeden, zijn er verschillende belangrijke thema’s die een focus bieden bij het meten van impact. Deze thema’s zijn verweven in de impactcyclus en professionele leersessies in teamverband en deze vormen de ruggengraat voor evaluatie en leren.

De impactcyclus van Leren zichtbaar maken

Scholen voeren via een impactcyclus een continu proces van zelfevaluatie uit om de focus en besluitvorming te bepalen. Hiermee verkrijgt een school bewijs van de mate van impact op het leren van leerlingen. Deze op bewijs gebaseerde cyclus van onderzoek heeft vijf verschillende fasen en wordt jaarlijks herhaald.

Mindframes, de 10 denkkaders van Leren zichtbaar maken

Een van de belangrijkste invloeden op de prestaties van studenten is hoe leiders en leraren denken over leren. Professor John Hattie benoemde op basis van zijn onderzoek de tien denkkaders of ‘mindframes’, die ten grondslag liggen aan acties die op scholen worden ondernomen om prestaties te versnellen.

Waarom heeft Leren zichtbaar maken zoveel impact op een team? Leren zichtbaar maken heeft veel impact op een schoolteam omdat het een evidence-based aanpak is die inzicht geeft in wat echt werkt om leerprestaties te verbeteren. Het biedt een gestructureerde, gedeelde taal en aanpak om het onderwijs te verbeteren en stimuleert een diepgaande verandering in de cultuur van leren binnen een school.

Leren zichtbaar maken is dan een strategie; het is een complete transformatie van hoe een team denkt over leren en onderwijzen. Het versterkt professionele samenwerking, maakt resultaten zichtbaar, en helpt een schoolteam gefocust te blijven op datgene wat het meeste verschil maakt: het leren van de leerling. Dit creëert een cultuur van hoge verwachtingen, continue verbetering en succes voor iedereen.

Marcel Wevers, Onderwijsadviseur – Leren zichtbaar maken-trainer, Bazalt Groep

Wat ervaren schoolleiders als ze met Leren zichtbaar maken aan de slag gaan?

Schoolleiders krijgen meer inzicht in de resultaten van de school en betere gegevens waarop zij hun beslissingen kunnen baseren.

Wat ga je meemaken?

Schoolleiders:

  • en leraren werken samen om hun impact te evalueren.
  • stimuleren een klimaat van vertrouwen.
  • hebben bewijs dat iedere leerling minimaal een jaar groeit in elk vak.
  • hebben een duidelijk actieplan om ervoor te zorgen dat alle leerlingen zich blijven ontwikkelen.

Wat ervaren leraren als ze met Leren zichtbaar maken aan de slag gaan?

Leraren hebben een helder inzicht in wat het beste werkt om de groei van hun leerlingen te stimuleren.

Wat er gebeurt?

Leraren:

  • werken samen om bewijs te verzamelen van hun impact en ontwikkelen een gemeenschappelijke taal om te kunnen bespreken wat impact betekent.
  • hebben bewijs dat ze impact hebben op het leren van alle leerlingen.
  • delen met en leren van elkaar, en vragen feedback aan leerlingen.
  • hebben hoge verwachtingen van leerlingen en zetten zich in om alle leerlingen successen in leren te laten ervaren.

Wat ervaren leerlingen als ze met Leren zichtbaar maken aan de slag gaan?

Leerlingen zijn minder absent, meer betrokken, onthouden beter, boeken vooruitgang en behalen hogere leerresultaten.

Wat er gebeurt?

Leerlingen:

  • kunnen onder woorden brengen waar ze staan en wat hun volgende stappen zijn.
  • geven sturing aan hun eigen leren in plaats van dat ze erop vertrouwen dan de leraar hen stuurt: leerlingen zijn eigenaar van hun leerproces.

De implementatie van het scholingsprogramma is voor elke school anders. Op basis van de op school verzamelde data wordt bepaald welke stappen genomen.