3 misvattingen over KIJK!

Misvatting 1:  

In KIJK! vergelijk je een kind met de (gemiddelde) ontwikkeling van de groep.  

Dat is een fabeltje! In KIJK! registreer je de ontwikkeling van een kind op basis van je dagelijkse observaties en kennis over het kind. Je kunt zien of het kind een ontwikkelingsgroei heeft doorgemaakt door de huidige registratie te vergelijken met de vorige registratie. Je vergelijkt het kind met zichzelf. Dát is kijken naar de groei die een kind doormaakt en naar ons idee het meest belangrijke. Wil jij inzicht in de ontwikkeling van het kind in vergelijk met wat je mag verwachten op een bepaalde leeftijd, dan kan dát ook! Het Groepsrapport biedt snel overzicht: hoe staat je groep er als geheel voor staat ten opzichte van wat je mag verwachten.  

Misvatting 2:  

In KIJK! zitten geen doelen 

Natuurlijk zitten er doelen in KIJK!. Je registratie is juist bedoeld om een doelgericht vervolgaanbod te kunnen kiezen. Na het registreren van de ontwikkeling is de vervolgstap, dat je op basis van die registratie de doelen selecteert die je het komende half jaar gaat aanbieden voor je groep (in beredeneerd aanbod). Dat zijn SLO doelen die aansluiten bij de ontwikkelingslijnen van KIJK!. Aan doelen werk je een langere periode. In KIJK! selecteer je ze voor een half jaar (dus voor méér themaplannen!). Het kan ook dat je voor de volgende periode nog (deels) dezelfde doelen in het themaplan wilt.  

Misvatting 3:  

KIJK! heeft geen ‘doorgaande lijn’  

KIJK! als totaalpakket bestaat voor kinderen van 0-7 jaar. Daarmee is een logische doorgaande lijn vanuit de voorschool/kinderopvang tot en met de kleuterjaren van de basisschool gerealiseerd. Voor het observeren van de sociaal emotionele ontwikkeling is KIJK! Verder ontwikkeld voor de groepen 3 tot en met 8. De uitgangspunten hiervoor zijn vergelijkbaar met die voor KIJK! voor 0-7 jarigen (observeren, registreren, stimuleren) en de belangrijkste daarvan is dat het observeren en registreren informatie geeft over de effecten van je aanbod en handelen én dat het informatie geeft over welk vervolgaanbod het kind (of je groep) nodig heeft.