“Een interim ib’er die meedenkt, ondersteunt, en tegelijkertijd bouwt aan de toekomst van onze school én onze leerkrachten. Dat is precies wat we nodig hadden.” Aan het woord is Bianca Dolman, directeur van de Albert Schweitzerschool in Rotterdam (onderdeel van stichting RVKO). Een school midden in de diverse wijk Overschie, met een leerlingpopulatie die vraagt om een flexibel, deskundig én sterk onderwijsaanbod. Daarom haalde zij onderwijsadviseur Renske Derksen vanuit Bazalt Groep als interim intern begeleider (ib’er) in huis. Wat begon als een oplossing uit nood, bleek een gouden greep.
Waarom een interim ib’er?
Toen een vaste ib’er langdurig uitviel, stond Bianca voor een lastige keuze. “Goede ib’ers zijn schaars. Maar ik wilde niet alleen iemand die puur data analyseert of vanaf een beeldscherm zit te werken. Wij zochten iemand die onze leerkrachten actief begeleidt, meedenkt over onderwijsontwikkeling en stevig in de praktijk staat. Daarnaast leek het mij ook fijn als zo iemand ook iets anders kon brengen, zoals een stukje kennis in gedrag of onderwijskunde. Die combinatie vonden we bij Bazalt Groep.”
Het gesprek met Bazalt Groep verliep verfrissend. Geen standaard cv’s schuiven, maar goed doorvragen: Wat heeft deze school écht nodig? “Renske bleek precies die aanvulling die wij zochten. Haar onderwijskundige blik, haar brede achtergrond, haar netwerk: zij brengt rust, structuur én nieuwe inzichten. Dat werkt door in de hele school.”
“Een interim ib’er van Bazalt Groep brengt niet alleen expertise, maar ook frisse energie en concrete oplossingen.”
Een frisse blik en concrete meerwaarde
Het laten slagen van de samenwerking met een interim ib’er zit volgens Bianca in de combinatie van kennis, ervaring en lef. “Renske had weliswaar niet jaren ervaring in deze rol, maar brengt wel haar expertise uit andere scholen mee, en neemt tegelijkertijd onze ervaringen weer mee naar elders. Daardoor ontstaat kruisbestuiving. Ze bekijkt onze school met een frisse, objectieve blik en weet precies waar ze kan versterken.”
Concreet begeleidt Renske leerkrachten bij leerlingbesprekingen, ondersteunt zij bij complexe casuïstiek en helpt zij het onderwijs te optimaliseren. “Ze is zichtbaar in de school, staat naast de leerkracht en andere ib’ers, denkt mee én handelt. Ze maakt onze mensen sterker en onze organisatie veerkrachtiger.”
Onderwijs vraagt meer dan alleen data
Volgend aan de werkwijze van de school, gaat Renske veel verder dan alleen toetsgegevens analyseren. “Onderwijs draait om kinderen, niet om cijfers alleen. Renske helpt ons het hele kind te zien, specifiek gericht op de bovenbouw (groepen 6, 7 en 8). Ze ondersteunt onze leerkrachten in het scherp krijgen van wat een leerling nodig heeft en helpt hen dit zelf te leren zien. Dát is duurzame kwaliteit.”
“Bij Bazalt Groep krijg je geen standaard ib’er, maar iemand die meedenkt in oplossingen en zichtbaar het verschil maakt.”
Een waardevolle samenwerking voor beide kanten
Niet alleen de school profiteert. Ook voor interim ib’ers is zo’n opdracht verrijkend. “Renske geeft aan dat deze klus haar nieuwe inzichten geeft voor haar werk op andere plekken. Door te ervaren wat haar werk hier concreet betekent, groeit zij zelf ook als professional. De andere ib’ers kunnen het ook perfect met haar vinden, ze leren van en met elkaar en ze past als een jas bij onze school.”
Waarom kiezen voor Bazalt Groep?
Bianca is duidelijk: “Bij Bazalt Groep krijg je niet zomaar een ib’er, je krijgt iemand die meedenkt in oplossingen. Die niet bang is om buiten de gebaande paden te kijken. Ze kijken niet naar een functietitel, maar naar wat een school écht nodig heeft. Dat vraagt lef, van beide kanten. Maar het levert zoveel op.”
Inmiddels is de samenwerking verlengd. “Omdat we nog steeds niet de juiste persoon hebben gevonden en omdat we zien wat het oplevert: rust, stabiliteit, groei. Voor het team, voor de leerlingen én voor de organisatie.”
“Bij Bazalt Groep krijg je geen standaard ib’er, maar iemand die meedenkt in oplossingen en zichtbaar het verschil maakt.”
Waarom interim ib’ers van Bazalt Groep van meerwaarde zijn:
✔ Brengen actuele expertise en frisse inzichten
✔ Zijn direct inzetbaar en flexibel
✔ Zorgen voor continuïteit bij uitval of verandering
✔ Begeleiden leraren praktisch en persoonlijk
✔ Denken mee in duurzame kwaliteitsverbetering
Zou een interim ib’er ook bij jouw school passen?
Kijk op onze website voor meer informatie en neem contact op met onze coördinator Marleen Ris via mris@bazaltgroep.nl om vrijblijvend een passende oplossing te bespreken.