Nieuws / 3 september 2025

Tussen klas, kind en collega’s: hoe je als interim intern begeleider écht het verschil maakt

Renske Derksen werkt al vier jaar als onderwijsadviseur bij Bazalt Groep. Daarnaast is zij sinds afgelopen schooljaar ook interim intern begeleider (ib’er) op een basisschool in Rotterdam. Wat haar drijft? Het verschil kunnen maken voor kinderen, leerkrachten en scholen – én het werk doen waar haar hart sneller van gaat kloppen.

“Als ib’er zit je echt in de haarvaten van een school. Die rol geeft mij verdieping die ik als onderwijsadviseur niet altijd heb.”

Van onderwijsadvies naar de werkvloer

Renske begon haar loopbaan bij Bazalt Groep met het uitvoeren van psychodiagnostisch onderzoek en advisering op scholen. Ze kwam als adviseur binnen, observeerde, gaf adviezen en trok vervolgens de schooldeur weer dicht. “Maar soms dacht ik: ik zou zó graag iets langer willen blijven, zodat ik ook kan zien wat er met mijn adviezen gebeurt. Als interim ib’er kan dat wél. Ik zit midden in het team, ben zichtbaar voor kinderen en leerkrachten, en ben betrokken bij het hele proces. Dat maakt het werk veel rijker.”

Via een interne oproep bij Bazalt Groep stapte Renske in het avontuur van interim ib-werk. Een intensieve ‘bootcamp’ met ervaren collega’s bereidde haar voor op alles wat ze kon verwachten. “Daar leerden we niet alleen wat je wel moet doen, maar zeker ook wat je niet moet doen. Je moet je grenzen goed bewaken. Je bent geen duizendpoot die alles overneemt, maar wel iemand die helpt om de boel professioneel en praktisch op orde te houden.”

Impact maken, juist in het interim-werk

Bij de Albert Schweitzerschool in Rotterdam kon ze meteen na de zomervakantie starten. De vraag was helder: er moest snel iemand komen om het ib-werk voor de groepen 7 en 8 op te pakken, zeker met het oog op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Wat begon als een tijdelijke klus, is inmiddels verlengd voor een extra schooljaar.

Renske vertelt enthousiast over haar werk: “Op dit moment zijn we druk bezig met het analyseren van de eindtoetsresultaten en het evalueren van ons onderwijsaanbod. Daarbij kijken we niet alleen naar data, maar bespreken we als team ieder leerling. Dat vind ik zo krachtig: de adviezen voor het voortgezet onderwijs komen echt uit het hele team, niet alleen van één leerkracht. Dat geeft zorgvuldigheid én draagvlak.”

Naast analyses en plannen maken, ondersteunt ze leerkrachten bij concrete hulpvragen in de klas, stelt ze ondersteuningsplannen op en regelt doorverwijzingen wanneer dat nodig is. “Ik loop letterlijk de school door en ben laagdrempelig aanspreekbaar. Die korte lijntjes maken dat ik snel kan schakelen en écht iets kan betekenen.”

De kracht van twee perspectieven

Wat Renske waardeert aan de combinatie van interim ib’er en onderwijsadviseur, is dat beide rollen elkaar versterken. “Als adviseur dacht ik soms: waarom pakt een school dit zo aan? Nu snap ik het veel beter. Ik weet nu hoe complex het soms is, hoe veel er op een school afkomt en hoe keuzes tot stand komen. Die ervaring neem ik mee terug naar mijn advieswerk. En andersom neem ik mijn expertise vanuit Bazalt Groep weer mee de school in.”

Dat ze bij de Albert Schweitzerschool niet direct als ‘adviseur van Bazalt Groep’ wordt gezien, vindt ze eigenlijk wel prettig. “Ik ben daar gewoon Renske, de ib’er. De lijntjes lopen daar net anders. Toch is het mooi dat ik die bredere blik van Bazalt Groep meeneem. Dat maakt mijn werk rijker en geeft scholen vertrouwen.”

Werk dat bij je past, werk dat je laat groeien

Dat haar werk zo afwisselend is, vindt Renske juist een kracht. “Voor mij is deze combinatie perfect. Fulltime ib’er zijn zou me minder trekken; ik heb de afwisseling nodig van verschillende werkplekken en vraagstukken. Tegelijkertijd geeft het werken op een vaste school ook rust en structuur in mijn week. Dat vind ik fijn.”

Natuurlijk kent het ook uitdagingen. “Ik was in het begin bang dat ik mezelf klem zou zetten, dat ik te weinig flexibel zou zijn. Maar dat valt heel erg mee. Het vraagt soms om wat schuiven, maar het is goed te combineren.”

“Dit werk geeft me energie. Juist doordat ik niet alleen adviseer, maar ook zie wat er met dat advies gebeurt. Dáár zit voor mij de echte opbrengst.”

Werken bij Bazalt Groep: samen sterker in onderwijs

Wat Renske doet, staat niet op zichzelf. Het is illustratief voor de manier waarop Bazalt Groep werkt: samen met scholen, met oog voor wat nodig is, en altijd met vakmanschap en betrokkenheid. Die combinatie trekt klanten aan én professionals die het verschil willen maken. “Je krijgt hier ruimte om je te ontwikkelen, te verdiepen en verschillende dingen te combineren. Dat maakt het werk bij Bazalt Groep zo mooi en inspirerend.”

Ook iets voor jouw school? Kijk op deze pagina voor meer informatie en een opname van de webinar waarin wij het werk van interim ib’er toelichten: https://www.bazaltgroep.nl/dienst/interim-intern-begeleider-orthopedagoog/. Of neem voor vrijblijvend advies direct contact op met onze coördinator Marleen Ris (mris@bazaltgroep.nl).