Niet iedere leerling leert rekenen in hetzelfde tempo en kan zich met evenveel gemak rekenkundige kennis eigen maken. Het is belangrijk om kinderen die problemen hebben met rekenen tijdig te signaleren en tijdig rekenhulp te bieden. Als een leerling na een periode van gerichte begeleiding onvoldoende vooruit blijkt te gaan, kan er sprake zijn van dyscalculie.
Wat is Dyscalculie?
Dyscalculie is een stoornis die gekenmerkt wordt door ernstige problemen met rekenen die zich op verschillende rekendomeinen kunnen voordoen. Hoe rekenproblemen eruit zien kan bij elke leerling weer anders zijn, er is geen vaste verschijningsvorm. Niet elke leerling met rekenproblemen heeft Dyscalculie. Een leerling met rekenproblemen kan dyscalculie blijken te hebben wanneer een traject van intensieve rekenhulp weinig of geen rendement oplevert. Na het doorlopen van een traject van intensieve rekenhulp kan een gespecialiseerde psycholoog of orthopedagoog vaststellen of er sprake is van dyscalculie.

Het Voortraject
We onderscheiden in het vaststellingstraject van dyscalculie twee fases: Fase oranje en fase rood. In fase oranje wordt het voortraject, uitgevoerd voornamelijk door de school, doorlopen. Fase rood bestaat uit een Bazalt Groep rekenonderzoek en het natraject (zie stroomschema voor meer informatie over het gehele traject). Bij het vaststellen van Dyscalculie is een eerste vereiste dat er goed rekenonderwijs is geboden. Gedurende het Voortraject dient de hardnekkigheid van de rekenproblematiek aangetoond te worden. Als extra ondersteunende maatregelen in en buiten de klas onvoldoende resultaat hebben opgeleverd, is het belangrijk om verdere stappen te ondernemen. Met een intern rekenonderzoek, uitgevoerd door school, kan men vaststellen welke rekengebieden de meeste problemen opleveren. Naar aanleiding van het interne rekenonderzoek wordt er voor de leerling een handelingsplan opgesteld. Op basis van dit handelingsplan wordt er voor een periode van 12 weken intensieve rekenhulp geboden, naast het reguliere rekenonderwijs en de verlengde instructie in de klas. Als na evaluatie blijkt dat de aangeboden rekenhulp onvoldoende rendement oplevert, is uitgebreider onderzoek door een externe rekenspecialist noodzakelijk (Fase rood). Om uit te sluiten dat de rekenproblemen zijn toe te schrijven aan beperkte cognitieve vermogens, kan besloten worden tot het afnemen van een intelligentie-onderzoek.
Voor een overzicht en verdere toelichting van dit traject zie de afbeelding hieronder:

Onze diensten
Voor kinderen met dyscalculie biedt Bazalt Groep de volgende diensten aan:
- Rekenonderzoek
- Reken-verbetertrajecten (SOW)
Formulieren
Je kunt hier de benodigde formulieren downloaden.
Contact
Neem voor vragen of een vrijblijvende offerte contact op met één van onze accountmanagers via verkoop@bazaltgroep.nl
Aanmeldingen en compleet ingevulde formulieren mogen gestuurd worden naar onze rekenspecialisten via:
Den Haag: Renske Derksen-IJsselstijn
- rderksen@bazaltgroep.nl
- +31623720409
Zeeland: Laurens ’t Lam
- ltlam@bazaltgroep.nl
- +31683157869