Agenda

De leeruitdaging

Je leert de leerlingen niet wat ze denken maar hoe ze denken. Dat is waar het omdraait bij deze trainingsmiddag. Het middel om dit te bereiken is ‘De Leeruitdaging’. Je ervaart zelf hoe het is om in een cognitief conflict te komen aan de hand van een Leeruitdaging en we maken de transfer naar de praktijk: hoe kan je dit toepassen in jouw eigen klas? De training is interactief en met ruimte voor vragen en het delen van ervaringen. Tot slot ga je een idee (concept) uitwerken tot een lesactiviteit voor jouw groep/klas.

De essenties

  • Je wilt weten hoe je leerlingen begeleidt van oppervlakkig naar dieper leren.
  • Je wilt weten hoe laat je leerlingen leren in een sociale context door middel van dialoog.
  • Je wilt leren nog leuker én uitdagender maken.

Werkwijze

Trainingsmiddag.

Doelstelling

Aan het eind van de middag:

  • Je hebt kennisgemaakt met de uitgangspunten van de Leeruitdaging
  • Je hebt zelf ervaren hoe je in cognitief conflict komt
  • Je kent de opbouw van het boek
  • Je hebt een uitgewerkt concept waar je in de praktijk mee aan de slag kunt

Doelgroep

Leerkrachten, onderwijsassistenten, intern begeleiders voor de onderbouw en pedagogisch medewerkers.

Literatuur

Inbegrepen: De Leeruitdaging, James Nottingham