Agenda

Formatief Evalueren-Blended

Tijdens deze blended learning journey maak je kennis met en verdiep je de theorie van formatief evalueren en oefen je in je eigen klas of op je school.
Je neemt daarnaast deel aan drie fysieke bijeenkomsten waarin je met andere deelnemers en de trainer de geleerde inhouden en ervaringen op je eigen school uitwisselt en verdiept.

De essenties

  • Je leert op jouw manier en vanuit jouw vertrekpunt
  • Je combineert theorie en praktijk
  • Je leert alleen en samen met anderen

Werkwijze

Blended: online en fysiek

Deze learning journey is gebaseerd op de theorie van Shirley Clarke en Dylan Wiliam en wordt op een formatieve wijze vormgegeven.
Formatief evalueren vindt plaats vanuit verschillende perspectieven: leraar, klasgenoot en de leerling zelf en heeft 3 belangrijke kenmerken:

  • Je weet wat je je leerlingen wilt laten leren, en leerlingen weten dat ook;
  • Je peilt voortdurend wat een leerling al weet en begrijpt;
  • Je gebruikt die informatie om de leerling verder te helpen in zijn leerproces

De learning journey Formatief Evalueren bestaat uit onderdelen die je, voornamelijk zelfstandig, doorloopt met behulp van een digitaal platform. Verder volg je drie fysieke bijeenkomsten. Bij sommige opdrachten zul je met een andere deelnemer samenwerken. Daarnaast zitten er twee boeken bij deze journey waar je onderdelen uit zult gaan lezen en gebruiken.
De volgende onderwerpen komen tijdens de journey onder andere aan bod:
Formatief evalueren:

  • Wat is leren?
  • De groeimindset
  • Metacognitie
  • Een veilige leeromgeving
  • Leerlingen leren samen 

Formatief evalueren in de les:

  • Werken met leerdoelen en succescriteria  
  • Feedback
  • Leerlingen stimuleren eigenaar van hun leerproces te zijn

Bij de start van de journey schaal je jezelf in en je doorloopt vervolgens je eigen leerstappen om formatief evalueren in de praktijk te brengen.

Voor een succesvolle deelname aan deze learning journey is het van belang dat je over voldoende digitale vaardigheden beschikt en dat je over voldoende zelfdiscipline beschikt om alle online-opdrachten te doorlopen als voorbereiding voor iedere fysieke bijeenkomst.
Wanneer er voldoende inschrijvingen zijn en de journey definitief van start gaat, ontvang je een inlog voor het platform waarop het digitale deel van de learning journey zal plaatsvinden.

Doelstelling

  • Je snapt beter wat Formatief Evalueren inhoudt en ervaart wat het effect ervan is op je leerlingen
  • Je maakt leerstappen in de praktijk
  • Je verdiept je kennis van de theorie

Doelgroep

Leraren basis- en voortgezet onderwijs

Literatuur

Inbegrepen in de prijs: