Agenda

Goed van Start

Een Goede Start is het halve werk!
Het belang van een goede groepsdynamiek is voor iedere leraar duidelijk. Je wil als leerkracht aan het begin van het schooljaar de toon zetten voor de rest van het schooljaar. Werken aan een positief en veilig leer- en leefklimaat in de groep doe je niet alleen, maar SAMEN met de leerlingen. Als leraar kun je het proces rondom de groepsvorming begeleiden. Goed van Start kan je daar heel goed bij helpen.
Je werkt samen met je groep aan de volgende doelen:

  1. Stimuleren van sociale verbondenheid
  2. Versterken van de relatie tussen leraar en leerlingen
  3. Versterken van sociale vaardigheden
  4. Verantwoordelijkheid leren

Ga jij Goed van Start?
Goed van Start is een praktische training waarin de theorie over groepsvorming en groepsdynamica op een inspirerende manier met jouw dagelijkse praktijk verbonden wordt. Al meteen na de eerste, van deze vier bijeenkomsten kun je de volgende dag in je groep aan de slag met hetgeen je geleerd hebt.

Werkwijze

Een training van vier dagdelen waarin je leert om met je leerlingen klassenvergaderingen in te zetten om te komen tot een veilig & positief leeren leefklimaat in de groep. Zo’n groep waarin het fijn leven, leren en werken is. Zo’n groep waarin een ieder zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. Zo’n groep gun je iedere leerling, iedere ouder en vooral ook u zelf!

Doelstelling

  • Je bent in staat om uitgewerkte klassenvergaderingen te voeren waardoor je een veilige en positieve leer- en leefomgeving omgeving weet te creëren waarin kinderen optimaal kunnen profiteren van het door jou geboden onderwijs
  • Je weet wat Klas- en TeamBouwers zijn en welk effect deze hebben op het vormen van een positieve groep en je kunt deze op de juiste momenten inzettenJe wordt bewust van het groepsproces dat zich voltrekt en welke rollen kinderen daarin kunnen hebben
  • Je krijgt gereedschap om iedere fase van groepsvorming actief en bewust te beïnvloeden
  • Je wordt bewust van je eigen rol en invloed op het groepsproces en gedrag van kinderen
  • Je krijgt gereedschap om leerlingen die iets extra’s nodig hebben op pedagogisch gebied, dit ook te bieden
  • Je (h)erkent de vier types van orde verstorend gedrag en kunt deze koppelen aan de zeven posities
  • Je weet welke preventieve acties je kunt toepassen om orde verstoring te voorkomen

Doelgroep

Leraren PO (alle groepen) en IB’ers die goed beslagen ten ijs willen starten in hun groep/ in hun school. Immers een fijne groep zorgt voor een positief klasklimaat.

Literatuur

Goed van Start
Incl. boek Goed van Start