Deze inspiratiesessie van maximaal één uur geeft je informatie over het traject ‘Op weg naar een TOPklas’. Het traject ‘Op weg naar een TOPklas’ helpt de leraar het pedagogisch klimaat in de klas weer te herstellen door analyse op groepsniveau. Hiervoor observeren we in de klas en voeren we gesprekken met leerkrachten, intern begeleiders en leerlingen. Na de analyse volgen er adviezen voor de aanpak in de klas en indien nodig voor een vervolgtraject. We richten ons in de adviezen op sociale verbondenheid, gewenst gedrag en een positieve groepssfeer. Bij deze aanpak is een goede relatie tussen leraar en leerling de sleutel tot alle andere mogelijke factoren die van invloed zijn op een positief leerklimaat (Marzano, 2007). In het traject werken we nauw samen met de leerkracht en werken we handelingsgericht. Wat werkt op deze school, bij deze leerkracht en in deze groep? Tijdens de sessie is er tijd voor vragen.
De essenties
- Deelnemers worden geïnspireerd over het traject ‘op weg naar een TOPklas’.
- De deelnemers hebben kennis genomen over het traject ‘op weg naar een TOPklas’.
- De deelnemers kunnen aan de hand van de gegeven informatie inschatten of het traject passend kan zijn binnen de eigen organisatie.
Werkwijze
online.
Doelstelling
Inspireren.
Doelgroep
Leerkrachten.
Literatuur
Aanbevolen:
Wat werkt op school (R. Marzano, 2007)
Werken aan verantwoordelijk gedrag (Kagan, Kyle en Scott, 2012)
De kunst en wetenschap van het lesgeven (Marzano, 2014)