Agenda

James Nottingham De Leeruitdaging & Growth Mindset (aan de slag met jouw leerlingen)

Help jij jouw leerlingen ook de leerkuil in?
Goed nieuws! James Nottingham komt naar Nederland. Een unieke kans om de auteur van het boek: ‘de Leeruitdaging’ te ontmoeten.

Deze inspiratiesessie leert je hoe jij ook jouw leerlingen kunt begeleiden van oppervlakkig naar dieper leren en hoe je een growth mindset in je 
lessen stimuleert.
In deze sessie ervaar je hoe je met leerlingen in gesprek kunt gaan om een leeruitdaging onderdeel te maken van jouw lessen en het leren. Je ziet de fasen van de leerkuil in leerprocessen en je merkt hoe je die kunt doorlopen. En je leert wat je jouw leerlingen kunt bieden als ze in de leerkuil zitten. 

Je leert leerlingen niet wat ze moeten denken maar hoe ze moeten denken. Dat is waar het om draait bij deze inspiratiesessie. Denken kan op elke leeftijd. Zeker wanneer je met elkaar ‘De Leeruitdaging’ aangaat.

Je ervaart zelf hoe het is om in een cognitief conflict te komen en we maken de transfer naar de praktijk: hoe kan je dit toepassen in jouw eigen klas? De inspiratiesessie met intervisie (vooraf of na) is interactief en met ruimte voor vragen en het delen van ervaringen. Tot slot kun je een idee uitwerken tot een lesactiviteit voor jouw groep/klas.

Voor en na de inspiratiesessie door James Nottingham vindt intervisie onder leiding van een Bazalt Groep adviseur plaats waarin voorbeelden worden gegeven van hoe je kunt werken met leeruitdagingen en de leerkuil. Vanuit jouw ervaring kun je (als je dat wilt) ook een casus inbrengen. De inspiratiesessie duurt van 15.30- 19.30. In de pauze is een hapje voorzien en is er ruimte om in gesprek te gaan met James Nottingham, elkaar en te netwerken. Ook is de Bazalt Groep boekenstand aanwezig waar alle boeken rondom de Leeruitdaging in te zien en te koop zijn.

De essenties

  • Je ontdekt hoe je leerlingen kunt begeleiden van oppervlakkig naar dieper leren.
  • Je ervaart de kracht van het model van de leerkuil.
  • Je weet hoe je leren nog leuker én uitdagender kunt maken.

Werkwijze

Inspiratiesessie

Doelstelling

Aan het eind van de dag:

  • Heb je kennisgemaakt met de uitgangspunten van de Leeruitdaging.
  • Heb je zelf ervaren hoe je in cognitief conflict komt.
  • Ken je de kracht van het model van de leerkuil.
  • Heb je lesideeën waar je praktisch mee aan de slag kunt.

Doelgroep

Leraren (PO VO MBO), onderwijsassistenten, intern begeleiders, leraar ondersteuners en pedagogisch medewerkers.

Literatuur

Aanbevolen: