We hebben het er regelmatig over: zorg ervoor dat zo’n 80% van de doelen een plek in je standaardaanbod hebben. Wat betekent dit nou eigenlijk?
Aanbodsdoelen zijn de items die je in de meest linker kolom ziet staan in de doelenoverzichten. (documentatie>werkmaterialen>beredeneerd aanbod>doelen)

Het zijn ‘inhouden’ die je ‘aangeboden moet hebben’. En niet één keer, niet in twee thema’s, maar zo vaak als mogelijk; liefst altijd! Dat kan als je zoveel mogelijk (bij voorkeur minstens 80% van de doelen) in je ‘standaardaanbod’ een plek geeft. Als er voor kinderen altijd mogelijkheden zijn om met deze inhouden aan de slag te gaan tijdens het spelen/ werken, dan bied je ze continue ontwikkelkansen!
Met ‘standaardaanbod’ bedoelen we je dagelijkse aanbod: Dat kun je indelen in:
- speel-werk-leeromgeving. Zowel buiten als binnen. Dus de hoeken, de wanden, het plein.
- routines. Denk aan de reken-taalroutines, de verteltafel, het rekenkastje enz.
- dagelijks terugkerende activiteiten. Die lijken misschien ‘doelloos’ maar waar je veel doelen aan kunt verbinden. Denk aan, het begroeten bij binnenkomst, de jassen halen, tassen pakken, fruit eten, opruimen enz.
Met de aanbodsdoelen in de hand, kun je een check doen op jouw inrichting: welke doelen hebben al een plek in de speel-leeromgeving? Welke doelen komen (ook) buiten aan bod? Welke doelen zitten al in ‘routines’. Wat gebeurt er als je meer/ander materiaal toevoegt aan (speel) hoeken?

Bij de doelen die je voor het standaardaanbod selecteerde beschrijf je hoe die aan bod komen in de speelleer-omgeving, tijdens routines en tijdens terugkerende activiteiten. De inrichting die je beschrijft en de routines en activiteiten omvatten altijd veel meer doelen, die tegelijkertijd aan bod komen. Zie ook het (deel) voorbeeld. Kies dus niet bij ieder doel één activiteit of inrichting! Zo werkt het (gelukkig maar) niet in het spel van jonge kinderen. Alles ontwikkelt in samenhang.
We noemen 80% van de doelen voor je standaardaanbod. Maar, het mag ook 90% zijn natuurlijk. Het is een mooie uitdaging om te bedenken hoe je bij bepaalde doelen een routine kunt maken waardoor wéér een aanbodsdoel in je standaardaanbod komt.