Nieuws / 30 januari 2023

Zwijsen en Bazalt Groep bundelen krachten en integreren coöperatieve werkvormen in Taaljacht

Zwijsen en Bazalt Groep bundelden hun krachten om coöperatieve werkvormen te integreren in de nieuwe taalmethode Taaljacht. Maar waarom? We interviewden Natasja van Boxel, uitgever van de taalmethode Taaljacht van Zwijsen en Tamara Kamman, adviseur Kagan Coöperatief Leren bij Bazalt Groep. Natasja: ‘Alle leerlingen komen tot nadenken en krijgen een beurt; ze leren allemaal bij coöperatief leren. Het is bewezen dat leerlingen met deze manier van leren meer structuur krijgen, meer focus hebben en dat de leeropbrengsten omhooggaan’.

Bazalt Groep maakt het Coöperatief Leren van dr. Kagan in Nederland voor het onderwijs beschikbaar. Taaljacht is de enige methode in Nederland die de officiële werkvormen van dr. Kagan mag gebruiken.

Tamara Kamman (Bazalt Groep) en Natasja van Boxel (Zwijsen)

Verschil tussen samenwerkend leren en coöperatief werken

‘We kennen de kracht van Kagan Coöperatief Leren. Leerlingen komen echt allemaal aan bod tijdens de lessen en er is veel interactie met elkaar en met de leerstof. Er is een groot verschil tussen samenwerkend leren en coöperatief werken. Als kinderen in groepjes samenwerken, is vaak een van de twee aan het woord, terwijl je bij Coöperatief Leren allebei aan bod komt. Die gelijke deelname is heel belangrijk’, vertelt Tamara Kamman.

Tamara: ‘Als kinderen in groepjes samenwerken, is vaak een van de twee aan het woord, terwijl je bij Coöperatief Leren allebei aan bod komt. Die gelijke deelname is heel belangrijk.’

Tamara is adviseur Kagan Coöperatief Leren bij Bazalt Groep, ondersteunt en versterkt schoolteams en geeft trainingen in onder meer Coöperatief Leren. Met collega Marije Heijdenrijk zorgde ze ervoor dat de werkvormen van dr. Kagan in Taaljacht geïntegreerd zijn.

Juiste werkvorm op het juiste moment

‘Sinds 2000 geeft Bazalt Groep trainingen in het Coöperatief Leren zoals dr. Kagan dat in de Verenigde Staten ontwikkelde. Bazalt Groep werkt nauw samen met dr. Kagan en het is heel belangrijk dat we deze aanpak van de coöperatieve werkvormen goed doorgeven. Gebruik van de juiste werkvormen (coöperatieve structuren) op het juiste moment, is essentieel. De stappen van de coöperatieve werkvormen zijn altijd hetzelfde, maar je benut ze in verschillende situaties met verschillende inhouden. Zwijsen heeft ervoor gezorgd dat de juiste werkvorm op het juiste moment in de les terugkomt.’ zegt Tamara.

Coöperatieve werkvormen van dr. Kagan: wetenschappelijk onderlegd en in praktijk bewezen

Ze vervolgt: ‘De coöperatieve werkvormen van dr. Kagan zijn wetenschappelijk onderlegd en veel getest op scholen. Daarom zijn ze zo krachtig; ze werken in de praktijk. In Taaljacht hebben we de werkvormen gekoppeld aan de lesinhoud. Dit luistert heel nauw, want de werkvorm zet je in om je doel te bereiken. Niet iedere werkvorm is passend bij elk doel. In de handleiding van Taaljacht en op het digibord hebben we de werkvormen helemaal uitgewerkt voor de leerkracht zodat deze daar niet meer over na hoeft te denken. Er is al zoveel waar leerkrachten mee bezig moeten zijn, als wij ze kunnen faciliteren dan is dat alleen maar fijn. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. En: voor alle leerlingen is dit een veilige manier van leren. Als je in een twee- of viertal werkt voelt het minder spannend dan wanneer je voor de hele klas je antwoord moet geven.’

Tamara: ‘Voor leerlingen is dit een veilige manier van leren. Als je in een twee- of viertal werkt, voelt het minder spannend dan wanneer je voor de hele klas je antwoord moet geven.’

Meerwaarde van coöperatief leren in een taalmethode

Voor Zwijsen, uitgever van lesmethodes en andere educatieve uitgaven voor het basisonderwijs, is de samenwerking van groot belang. Natasja: ‘Toen we vier jaar geleden begonnen met de eerste onderzoeken voor een nieuwe taalmethode, wilde ik graag de coöperatieve werkvormen erin verwerken. Ik vond dat er te weinig werd gesproken tijdens de taalles. Niet alle leerlingen komen aan het woord, terwijl dat juist belangrijk is.

Natasja: ‘Ik vond dat er te weinig werd gesproken tijdens de taalles. Niet alle leerlingen komen aan het woord, terwijl dat juist belangrijk is.’

Sommige leerlingen komen bijvoorbeeld bij een woordweb maken niet meteen op woorden. Als je leerlingen dat samen laat bespreken en daarna een woordweb laat maken, komt er veel meer uit. Dat maakt het coöperatief leren zo mooi. Ze leveren allemaal een individuele prestatie en zijn waarneembaar actief als ze in kleinere groepjes werken.’

Koppelen van structuren en leerdoelen

Tamara: ‘Het mooie van Taaljacht is dat de structuren die in coöperatief leren zitten, al zijn gekoppeld aan de leerdoelen. Zo’n structuur is een werkvorm die altijd dezelfde stappen in zich heeft. Dat is voor kinderen heel overzichtelijk, want ze weten welke stappen bij welke structuur horen. De lessen in Taaljacht zijn geen achterover hang lessen, je wordt echt geactiveerd en gestimuleerd om mee te doen. Zowel de leerkracht als de leerling.’

Tamara: ‘De lessen in Taaljacht zijn geen achterover hang lessen, je wordt echt geactiveerd en gestimuleerd om mee te doen. Zowel de leerkracht als de leerling.’

Meer over Taaljacht en coöperatief leren

Wil je meer zien van Taaljacht? Vraag dan een gratis zichtzending van Taaljacht aan bij Zwijssen. Of doe mee aan de Uitprobeerweek van Zwijssen en ervaar de methode met je hele groep! kan je niet wachten? Blader hieronder dan eens door het leerwerkboek lessen voor groep 4. Meer materiaal vind je bij Zwijssen op de overzichtspagina.

In het artikel ’10 tips om te werken met de coöperatieve werkvormen van Kagan’ lees je meer over coöperatief leren.

Heb je behoefte aan verdieping in het coöperatief leren? Bekijk dan ons trainingsaanbod voor Kagan Coöperatief Leren. Of bezoek ons onderwijsevent Word een topleraar en leer het live van de meester zelf dr. Spencer Kagan!