
De school die ik bezoek staat aan de rand van het bos. Het hek geeft aan waar het schoolplein eindigt en het bos begint. Voor de leerlingen vormt het niet de scheidingslijn voor het spel dat ze willen spelen. Ik zie dat de bomen met hun takken een grote aantrekkingskracht op de kinderen hebben. Door het hek heen proberen er een paar om takken te pakken. “Nee, de takken horen in het bos, te gevaarlijk op het plein,” hoor ik de leerkracht roepen. Ik gebaar naar haar dat ik even met de kinderen mee wil doen.
Op mijn vraag: “Hoeveel stokken hebben jullie al?’ beginnen de kleuters direct te tellen. Andere leerlingen pakken nog meer stokken die erbij geteld worden. “Dit is de vierde stok, nee, de vijfde…”. “Tjonge jonge, wat hebben jullie er al veel! En ik zie dikke stokken, dunne stokken, lange en korte. Zijn er ook stokken even lang?” Ik trek me een beetje terug om te kijken en luisteren naar de kinderen en geniet van de rekenvaardigheden die ze me laten zien.
“Met de kennis uit het boek Natuurlijk, Buiten Rekenen! zie je overal rekenkansen.”
In het boek Natuurlijk, Buiten Rekenen! vertelt auteur Juliet Robertson over ritmes als wiskundige patronen. Daar moet ik aan denken op het moment dat ik een kleuter een ritme met een tak op de grond hoor slaan. Ik echo dit ritme door in mijn handen te klappen. Meteen worden er verschillende ritmes geklapt en gestampt. De groep kleuters die met de takken aan het spelen is, wordt steeds groter. De betrokkenheid van de kinderen is groot en het enthousiasme nog groter.
Met de kennis uit het boek Natuurlijk, Buiten Rekenen! zie je overal rekenkansen en ga je ze gebruiken in het dagelijks spel van leerlingen. In de herfst zijn er volop openeinde materialen zoals kastanjes om mee te spelen. Maak als leerkracht bijvoorbeeld een mooie mandala met eikels en kastanjes. De leerlingen gaan je onmiddellijk nadoen en maken de prachtigste series en patronen.
“Het is rekenen op een speelse en betekenisvolle manier, in de buitenlucht!”
De kinderen zijn inmiddels ruim een half uur met de stokken bezig. Behalve dat ze lengtes en diktes hebben vergeleken, zijn er figuren mee gemaakt en ritmes mee getrommeld. Het is rekenen op een speelse en betekenisvolle manier, in de buitenlucht! Wanneer de leerlingen naar huis zijn, bespreek ik met de leerkrachten wat we hebben gezien aan ontwikkeling bij de kleuters.
We gebruiken tijdens ons gesprek de ontwikkelingslijnen met mijlpalen uit KIJK!. In dit geval pakken we de lijnen ‘gecijferdheid’ en ‘logisch denken’ erbij. De beschreven mijlpalen geven inzicht in de ontwikkeling van kinderen. We denken na over wat we hebben gezien, reflecteren hierop en plannen aanbod om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren. KIJK! maakt heel inzichtelijk wat de volgende stap in de ontwikkeling van de kinderen is. Door het kennen van de ontwikkelingslijnen, in dit geval binnen het domein ‘rekenen’, ga je steeds meer van kijken naar observeren: je gaat begrijpen wat je ziet.
“Door KIJK! ga je steeds meer van kijken naar observeren: je gaat begrijpen wat je ziet.”
Tekst: Bianca Slabbekoorn
Meer weten over het veelgebruikte kindvolgsysteem en de methode van KIJK!?
Direct een offerte (op maat) of liever persoonlijk advies over deze producten? Mail dan je (aan)vraag naar verkoop@bazaltgroep.nl
