Wetenschappelijk ondersteund diagnostisch onderzoek om de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften in kaart te brengen
Er is geen eenduidige wetenschappelijke definitie van (hoog)begaafdheid. De definitie die Bazalt Groep hanteert is gebaseerd op de belangrijkste aspecten van (hoog)begaafdheid waarover in de meest bekende theorieën en modellen overeenstemming is (Renzulli & Mönks, 1995; Heller, 1992; 2000; Gagné, 2010). In deze werkdefinitie wordt hoogbegaafdheid gekenmerkt door:
- Begaafde cognitieve capaciteiten
- Een groot creatief denkvermogen
- Taakvolharding
Wat kun je verwachten tijdens het onderzoek?
Het onderzoek start altijd met een intakegesprek met de ouder(s) om meer inzicht te krijgen in de vroegontwikkeling van hun kind.
In het intakegesprek zal ook aangegeven worden hoe het onderzoek eruit ziet, worden eventuele vragen nog beantwoord en zal het tijdpad worden verhelderd.
Daarna zal het onderzoek starten. Veelal beslaat een HB-onderzoek twee ochtenden. De onderzoeker komt naar de school van het kind toe. De afstemming over bijvoorbeeld data vindt plaats via de intern begeleider.
Hoe verloopt de aanmelding?
De aanmelding verloopt altijd via school. Particuliere onderzoeken pakt Bazalt Groep niet op.
De focus ligt op het in kaart brengen van de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften en deze bevindingen concretiseren naar het handelen van de leerkracht
Literaatuur
Formulieren
- Aanmeldformulier
- Intakeformulier school
- Intakeformulier ouders
- Formulier akkoord als er een gemiddeld cognitief beeld naar voren komt