
In de training Samenwerkend Leiderschap voor schoolleiders en teamleiders, krijg je inzicht op welke manier je gezamenlijk met je team duurzame schoolorganisatieontwikkelingen kunt realiseren. Je begrijpt hoe je op een positieve manier weerstand kunt voorkomen en op gelijkwaardige wijze als team kunt werken aan het versterken van het leer-ontwikkelproces van je leerlingen.
Samenwerkend Leiderschap: voor schoolleiders en teamleiders met oog voor duurzaam resultaat
Deze training is voor schoolleiders in het primair onderwijs of teamleiders in het voortgezet onderwijs. Streef jij naar duurzame ontwikkelingen? Ga jij voor gedragen ontwikkelingen waarbij niet alleen je leerlingen profiteren maar ook je team zich voortdurend ontwikkelt? Dan is deze driedaagse training je op het lijf geschreven. Aanjagers, kartrekkers in het onderwijs die samen met hun leraren het optimale uit hun leerlingen willen halen, krijgen in deze training verschillende inzichten en instrumenten hiervoor aangereikt.
Samenwerkend Leiderschap voor sterk persoonlijk leiderschap
Door Samenwerkend Leiderschap creëer je een cultuur en sfeer in de school, waarin je met je collega’s als collectief samenwerkt aan onderwijsverbetering. Je gaat aan de slag met jouw persoonlijk leiderschap en stelt daarbij het leer- en ontwikkelproces van de leerling centraal. Met als doel jouw leerlingen te laten opgroeien tot zelfredzame wereldburgers. Hierbij ligt het accent niet alleen op de cognitieve ontwikkeling, maar evengoed op het versterken van het fundament van het leren in jouw school.
Tijdens de drie trainingsbijeenkomsten draait het om het versterken van jouw leiderschap, waarbij je samen met je team voortdurend gericht bent op het leer- en ontwikkelproces van leerlingen. Centraal staan de fundamentele vragen over het hoe en waarom van samenwerkend leiderschap.
Wat ga je doen?
Je gaat aan de slag met de zes invloeden waarmee school-, en teamleiders de grootste impact bereiken als het gaat om onderwijsverbetering. Deze invloeden komen voort uit het baanbrekende onderzoek van John Hattie. Het positieve effect hiervan is wetenschappelijk aangetoond. De invloeden richten zich op het bijeenbrengen van diverse betrokkenen, om zo samen de verbeteringen vorm te geven.
De zes invloeden:
- Onderwijskundig leiderschap
- Gezamenlijke efficacy van leraren
- Beoordelingsbekwaam leren
- Professionele ontwikkeling
- Feedback
- Betrekken van ouders
Je verbetert je onderwijs op basis van wetenschappelijke feiten!
Ontdek waar je kansen voor onderwijsontwikkeling liggen met Samenwerkend Leiderschap
De training Samenwerkend leiderschap biedt jou de handvatten om onderwijsontwikkeling te realiseren vanaf de werkvloer, niet vanachter je bureau. Je weet de krachten van het team aan te spreken en als collectief te ontwikkelen om het onderwijs binnen je school te versterken. Je reflecteert hierbij nadrukkelijk op je eigen leiderschapsstijl en handelen. Je ontdekt welke invloeden kansen bieden op jouw school en maakt hiervoor een plan van aanpak waarbij één van zes aangereikte invloeden centraal staat. Een sparringsessie met de trainer wordt je naast de drie plenaire bijeenkomsten aangeboden.
Na afloop van de training heb je jouw plan van aanpak geschreven en kun je meteen aan de slag.
Accreditatie
Samenwerkend Leiderschap is een door het Schoolleidersregister PO geaccrediteerd aanbod voor herregistratie en heeft herregistratiewaarde van 30 punten.

Meer informatie?
Heb je vragen of wil je weten of deze training bij jou past? Neem contact met ons op.
Andere schoolleiders bekeken ook
Uitgaven
-
Peter M. DeWitt
Samenwerkend leiderschap -
Connie M. Moss en Susan M. Brookhart
Formatief evalueren schoolbreed implementeren -
Viviane Robinson
Minder veranderen, meer verbeteren -
Shirley Clarke
Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie