
In de training Formatief evalueren Blended maak je een blended learning journey, waarin offline en online training elkaar afwisselen. Je maakt kennis met en verdiept je in de theorie van formatief evalueren en je oefent in je eigen klas of op je school.
Je neemt daarnaast deel aan drie fysieke bijeenkomsten waarin je met andere deelnemers en de trainer de geleerde inhouden en ervaringen op je eigen school uitwisselt en verdiept.
De essenties
- Je leert op jouw manier en vanuit jouw vertrekpunt
- Je combineert theorie en praktijk
- Je leert alleen en samen met anderen
Werkwijze
Formatief evalueren Blended: online en fysiek
Deze learning journey is gebaseerd op de theorie van Shirley Clarke en Dylan Wiliam en wordt op een formatieve wijze vormgegeven.
Formatief evalueren vindt plaats vanuit verschillende perspectieven: leraar, klasgenoot en de leerling zelf en heeft 3 belangrijke kenmerken:
- Je weet wat je je leerlingen wilt laten leren, en leerlingen weten dat ook;
- Je peilt voortdurend wat een leerling al weet en begrijpt;
- Je gebruikt die informatie om de leerling verder te helpen in zijn leerproces
De learning journey Formatief Evalueren bestaat uit onderdelen die je, voornamelijk zelfstandig, doorloopt met behulp van een digitaal platform. Verder volg je drie fysieke bijeenkomsten. Bij sommige opdrachten zul je met een andere deelnemer samenwerken. Daarnaast zitten er twee boeken bij deze journey waar je onderdelen uit zult gaan lezen en gebruiken.
De volgende onderwerpen komen tijdens de journey onder andere aan bod:
Formatief evalueren:
- Wat is leren?
- De groeimindset
- Metacognitie
- Een veilige leeromgeving
- Leerlingen leren samen
Formatief evalueren in de les:
- Werken met leerdoelen en succescriteria
- Feedback
- Leerlingen stimuleren eigenaar van hun leerproces te zijn
Bij de start van de journey schaal je jezelf in en je doorloopt vervolgens je eigen leerstappen om formatief evalueren in de praktijk te brengen.
Voor een succesvolle deelname aan deze learning journey is het van belang dat je over voldoende digitale vaardigheden beschikt en dat je over voldoende zelfdiscipline beschikt om alle online-opdrachten te doorlopen als voorbereiding voor iedere fysieke bijeenkomst.
Wanneer er voldoende inschrijvingen zijn en de journey definitief van start gaat, ontvang je een inlog voor het platform waarop het digitale deel van de learning journey zal plaatsvinden.
Doel
- Je snapt beter wat Formatief Evalueren inhoudt en ervaart wat het effect ervan is op je leerlingen
- Je maakt leerstappen in de praktijk
- Je verdiept je kennis van de theorie
Doelgroep
Leraren basis- en voortgezet onderwijs
Meer informatie?
Het is ook mogelijk om deze training alleen fysiek te volgen. Lees hier meer over de inhoud van deze training.
De volgende stap zetten op jouw locatie?
Breng jouw organisatie een stap verder met onze trainingen, coaching of advies. We denken graag met je mee en bespreken de mogelijkheden met je. Stuur een mail naar advies@bazaltgroep.nl.
Om je zo snel mogelijk te kunnen helpen, mail ons dan het onderwerp waar je interesse in hebt, jouw contactgegevens en de gegevens van jouw school / organisatie.
Dan kijken we samen hoe we met jou de volgende stap kunnen zetten.
Agenda
Uitgaven
-
Dylan Wiliam en Siobhán Leahy
Formatief evalueren in de praktijk -
Ian Smith
Formatief evalueren – pocketboek -
Shirley Clarke
Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie -
Connie M. Moss en Susan M. Brookhart
Formatief evalueren schoolbreed implementeren